loading...

خبر سلامت

environment

بازدید : 660
11 زمان : 1399:2

پزشك

سومين ماه سال ۹۶ در حالي رو به پايان است كه تعيين تعرفه هاي پزشكي به كلاف سردرگم تبديل شده است. اين وضعيت باعث شده تا شاهد نابساماني در ارائه خدمات به مردم و بيماران باشيم.

به گزارش خبرنگار مهر، رئيس كل سازمان نظام پزشكي ايران از ابتداي سال جاري تاكنون در دو نشست خبري به دفعات از تاخير پيش آمده در اعلام تعرفه هاي پزشكي سال ۹۶ گلايه مند بوده و در همين ارتباط، سخنگويc هم هر وقت با اين سئوال خبرنگاران در نشست هاي خبري مواجه شده، فقط به گفتن اين جمله بسنده كرده است كه تعرفه ها در مسير بررسي قرار دارند.

در اين بين، جامعه پزشكي بيش از همگان از وضعيت موجود دلخور است. زيرا، بر اساس آنچه كه از آن به عنوان افزايش هزينه ها نام برده مي شود و در آغاز هر سال ناخواسته چنين افزايش هايي را در قيمت كالاها و خدمات شاهد هستيم، جامعه پزشكي نيز خواستار اعمال تعرفه هاي جديد در ابتداي هر سال است. اما، متاسفانه در طول اين سال ها هرگز چنين وضعيتي اتفاق نيفتاده و تعرفه ها همواره با تاخيرهاي چند ماهه اعلام شده است.

تبعات تاخير در اعلام تعرفه ها

دكتر علي رضا زالي رئيس كل سازمان نظام پزشكي ايران، با عنوان اين مطلب كه تاخير در اعلام تعرفه ها، به كيفيت خدمات و سلامت مردم آسيب مي زند، گفت: جامعه پزشكي از تاخير در اعلام تعرفه ها گلايه مند است، چون طبق قانون مي بايست در پايان هر سال، تعرفه هاي سال جديد اعلام شود. اما با گذشته دو ماه و چند روز از سال جديد، اين تعرفه ها هنوز اعلام نشده است.

وي با اشاره به صبوري جامعه پزشكي، تاكيد كرد: تاخير در اعلام تعرفه ها، علاوه بر ترويج عدم اجراي قانون، موجب نابساماني در ارائه خدمات به مردم و بيماران مي شود و اين كار بسيار خطرناكي است.

زالي با انتقاد از تركيب شوراي عالي بيمه، گفت: اين شورا در دست كساني است كه نمي خواهند تعرفه ها واقعي شود و مي گويند به خاطر مردم است، در حالي كه خوب مي دانيم بيشترين بار مراجعات بيمارستاني مردم مربوط به بخش دولتي است.

وي با اشاره به سه پيشنهاد تعرفه اي كه در شوراي عالي بيمه مطرح و در نهايت به اجماع نرسيد، افزود: پيشنهاد اول، عدم رشد تعرفه ها بود كه مورد مخالفت سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت قرار گرفت. پيشنهاد دوم، رشد بر اساس نرخ تورم بود كه بين ۹ تا ۱۰ درصد بود و پيشنهاد سوم، رشد بر اساس تعرفه هاي دولتي كه بين ۱۲ تا ۱۴ درصد بود كه هر سه پيشنهاد در صحن شوراي عالي به اجماع اعضا نرسيد.

اختلاف بيمه ها و نظام پزشكي

اصغر سليمي نماينده مردم سميرم در مجلس با انتقاد از بلاتكليفي تعرفه هاي پزشكي بعد از گذشت ۳ ماه از سال، گفت: طبق قانون بايد اين تعرفه ها قبل از پايان هر سال تعيين تكليف شود اين درحالي است كه همچنان سه ماه از سال جديد مي گذرد و وضعيت تعرفه هاي پزشكي مشخص نيست.

وي ادامه داد: واقعيت آن است كه تعيين تكليف تعرفه هاي پزشكي هرسال با فاصله اي طولاني ابلاغ مي شود كه تقريبا مي توان آن را بي فايده تلقي كرد زيرا يك نابساماني در حوزه بهداشت و درمان شكل مي گيرد.

سليمي تصريح كرد: متاسفانه اختلاف تعيين تكليف تعرفه هاي پزشكي بين سازمان نظام پزشكي و بيمه ها باعث شده كه نتوان تصميم قاطعي در اين زمينه اتخاذ كرد زيرا بيمه ها معتقد به ثابت ماندن يا كاهش اين تعرفه ها هستند و درحالي كه وزارت بهداشت بر اين باور است كه با توجه به تورم هرساله، لازم است كه اين افزايش تعرفه شكل منطقي به خود گيرد.

وي يادآور شد: ناگفته نماند كه بيمه ها نيز از لحاظ اعتبارات با چالش مواجه است و هم اكنون نيز بدهي چند ماهه به مراكز درماني دارد و اگر قرار باشد هزينه هاي هنگفتي به اين صندوق ها تحميل شود ممكن است در آستانه ورشكستگي قرار گيرند.

سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس، گفت: بايد تيمي متشكل از وزارت رفاه، سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت تشكيل شود تا هرچه سريع تر وضعيت تعرفه هاي پزشكي تعيين تكليف شود.

ضرورت افزايش تعرفه ها

محمد وحدتي هلان عضو كميسيون اجتماعي مجلس با تاكيد بر ضرورت افزايش تعرفه هاي پزشكي در سال ۹۶، گفت: عدم تعيين تكليف تعرفه هاي پزشكي مشكلاتي را در حوزه سلامت ايجاد مي كند و سبب خواهد شد كه هر پزشك به ميل خود تعرفه ها را افزايش دهد كه همين امر نوعي هرج و مرج را در بهداشت و درمان پديد خواهد آورد.

وي ادامه داد: نمي توان توقع داشت كه تعرفه هاي پزشكي ثابت يا كاهش پيدا كند زيرا پزشكان نيز بايد بر اساس تورم افزايش تعرفه اي را شاهد باشند اما از سويي افزايش ۱۰ درصدي نيز منطقي نخواهد بود.

اين نماينده مجلس تصريح كرد: افزايش منطقي تعرفه هاي پزشكي، به نفع پزشك و بيمار است. اما تعرفه ها با گذشت ۳ ماه از سال هنوز تعيين نشده است. لذا، وزارت بهداشت با همكاري بيمه ها بايد ورود جدي به اين موضوع داشته باشند تا منافع هر دو گروه مورد توجه واقع شود.

http://www.mehrnews.com

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 41
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 260
  • بازدید ماه : 532
  • بازدید سال : 1432
  • بازدید کلی : 17269
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی