loading...

خبر سلامت

environment

بازدید : 720
11 زمان : 1399:2

به دنبال پيروزي «حجت الاسلام حسن روحاني» در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و گمانه زني ها مبني بر حضور و عدم حضور برخي دولتمردان يازدهم در كابينه دوازدهم، سايت «تابناك» بر آن شد با بررسي برخي شاخص ها و معيارهايي كه توسط برخي تحليلگران و كارشناسان عرصه سياسي و مديريتي ارائه شده بود، وضعيت حضور «معصومه ابتكار» را در دولت آينده ارزيابي كند. اين روند در مورد ديگر اعضاي كابينه و دولتمردان ادامه خواهد داشت و آنها نيز مورد ارزيابي و تحليل قرار خواهند گرفت.

به گزارش «تابناك»؛ معصومه ابتكار، فرزند تقي ابتكار متولد 1339 در تهران به همراه پدر و مادر خود شش سال در شهرهاي فيلادلفيا و ايالت ماساچوست در آمريكا اقامت داشت. پدرش، تقي ابتكار، دومين رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ايران پس از انقلاب اسلامي، دانش‌آموخته دانشگاه پنسيلوانيا بود. او تحصيلاتش را در ايران در مدرسه بين‌المللي ايران زمين ادامه داد و در سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه پلي تكنيك در رشته مهندسي پتروشيمي شد. اما در سال ۶۰ تغيير رشته داد و ليسانس خود را از دانشگاه شهيد بهشتي در تكنولوژي پزشكي، فوق‌ليسانس و دكترا را در رشته ايمني‌شناسي (ايمونولوژي) از دانشگاه تربيت مدرس گرفت. بعداً عضو هيأت علمي همين دانشگاه شد.
معصومه ابتكار با مهندس سيد محمد هاشمي ازدواج كرده و حاصل ازدواجشان دو فرزند است. ابتكار از دانشجوياني بود كه در تسخير سفارت آمريكا در ايران مشاركت داشت و در سفارتخانه به «سيستر مري» يا «خواهر مري» معروف شد، او به دليل تسلط به زبان انگليسي به عنوان سخنگوي دانشجويان معرفي شد.



ابتكار در شوراي سردبيري روزنامه كيهان انگليسي به فعاليت مطبوعاتي پرداخت و سپس امتياز فصلنامه فرزانه را گرفت و به انتشار آن پرداخت. او در سال‌هاي ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ به تشكيل مؤسسه مطالعات و تحقيقات مسائل زنان اقدام كرد. ابتكار در آستانه برگزاري چهارمين كنفرانس جهاني زن (پكن – ۱۹۹۵) مسئوليت دفتر هماهنگي سازمان‌هاي غيردولتي زنان و نيز نايب رئيس كميته ملي اين كنفرانس را عهده دار و در سال ۱۳۷۵ با تشكيل شبكه سازمان‌هاي غيردولتي زنان در ايران رئيس اين شبكه شد.

ابتكار بعدها به عضويت كابينه سيد محمد خاتمي، معاونت رياست جمهوري و رياست سازمان محيط زيست ايران درآمد و نخستين زني است كه پس از انقلاب ۱۳۵۷ در كابينه ايران بوده‌ است.


روايت معصومه ابتكار از وقايع درون سفارت تسخير شده آمريكا در تهران، تنها كتابي است كه از اين ماجرا توسط طرف ايراني به زبان انگليسي نگارش يافته و توسط انتشارات تالون بوكز در كانادا منتشر شده ‌است. اين كتاب به زبان‌هاي فارسي و عربي نيز ترجمه و به ترتيب با نام هاي «تسخير» و «صراع في طهران» در تهران و بيروت به چاپ رسيده ‌است. انتشار اين كتاب به سه زبان در سال‌هاي ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ صورت گرفت.

چهارم شهريور ۱۳۹۴، در ديدار هيأت دولت يازدهم با حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب، ايشان ضمن اشاره به كتاب ابتكار فرمودند: «اين خانم ابتكار اينجا حاضر است؛ خود ايشان به من گفت كتابي كه ايشان نوشته بود، در آمريكا امكان چاپ نشد؛ هيچ ناشري حاضر نشد ـ نه اينكه آن ناشر آن‌قدر تعصّب داشته باشد؛ نه، اگر كتاب پرفروشي باشد، هر ناشري مي‌آيد اين كار را انجام بدهد، [بلكه‌] از ترس و از مراقبت ـ تا بالاخره در كانادا مثلاً فرض كنيد يك ناشري را پيدا مي‌كند و آن ناشر، آن هم به نظرم با ترس‌ و لرز [چاپ كرد يا نكرد]، چون تفاصيلش را چند سال پيش ايشان مي‌گفت، شايد جزئيّاتش يادم نمانده. اين‌ها را بگوييد تا اين آقايان بدانند و بفهمند كه اين‌جور نيست كه اگر ما جلوي كتاب را گرفتيم، فقط آقاي جنتي است كه اين كار را مي‌كند.»

*** معاونت رئيس جمهور و رياست سازمان حفاظت محيط زيست دولت اصلاحات

معصومه ابتكار، اولين زن ايراني است كه در جمهوري اسلامي ايران در كابينه حضور داشته است. او در يازدهم مرداد ۱۳۷۶ و همزمان با آغاز كار دولت اصلاحات از سوي سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور وقت به عنوان معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تعيين شد و تا پايان كار دولت هشتم در اين سمت ماند و پس از آن به عنوان نماينده منتخب مردم تهران در شوراي اسلامي شهر تهران مشغول به فعاليت شد.

*** نگارش كتاب خوشه‌هاي شهريور

خوشه‌هاي شهريور مجموعه‌اي از وقايع و اتفاقات حضور نخستين زن عضو دولت جمهوري اسلامي ايران است كه به وسيله انتشارات روزنامه اطلاعات به چاپ رسيده ‌است. معصومه ابتكار در اين كتاب خاطرات دوران مسئوليتش را بيان كرده و در ۳۶ فصل به فراز و نشيب‌هاي هشت سال دولت اصلاحات به ويژه در حوزه محيط زيست پرداخته ‌است.

*** تأليفات اجتماعي

كتاب «صلح طبيعي و اخلاقيات» مجموعه مقالات انگليسي ابتكار است كه در زمينه محيط زيست و توسعه پايدار در سال ۱۳۸۳ توسط انتشارات سازمان حفاظت محيط زيست منتشر شد. مقاله ابتكار با نام «وابستگي صلح و پايداري توسعه به معنويت و نقش زنان» در كتاب «بنيان اخلاقي» از انتشارات ترينيتي در آمريكا (۱۳۸۹) و در مجموعه مقالات ۸۰ شخصيت مذهبي، علمي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان در زمينه ضروريات اخلاقي حفظ محيط زيست منتشر شد. همچنين وي نويسنده يك فصل از كتاب «زنان، قدرت و سياست در ايران قرن ۲۱» (۱۳۹۰) تحت عنوان زنان و محيط زيست است كه توسط انتشارات اشگيت در آمريكا منتشر شده‌است.

*** فعاليت مدني معصومه ابتكار

علاوه بر مواردي كه در بخش زندگي از فعاليت‌هاي مدني معصومه ابتكار ذكر شده، وي در سال ۱۳۸۴ به عنوان عضو مؤسس و رئيس هيأت مديره مركز غيردولتي صلح و محيط زيست، موضوعات صلح و محيط زيست را به فعاليت‌هاي مدني خود اضافه كر. او همچنين در هيأت امناي بنياد زينب كبري كه تشكل غيردولتي حامي كودكان بي سرپرست است فعاليت دارد.

*** عضويت در شوراي اسلامي شهر تهران

وي در انتخابات شوراي شهر تهران در سال ۱۳۸۵ يكي از كانديداهاي فهرست اصلاح‌طلبان بود و با پيروزي در انتخابات به عضويت شورا درآمد. ابتكار پس از آغاز كار شوراي سوم با تأسيس كميته محيط زيست در اين شورا رياست آن را بر عهده گرفت. اين كميته حدود ۲۰ كار گروه دارد. در اسفند ۹۱ لوح تقديري از سوي رئيس برنامه‌هاي اقدامات مطلوب برنامه اسكان ملل متحد خطاب به معصومه ابتكار رئيس كميته محيط زيست شوراي شهر اعطا شد كه در آن از فعاليت‌هاي آن كميته براي بهبود كيفيت زندگي در شهر تهران و نيز تدوين گزارش وضعيت محيط زيست تهران قدرداني شده است.

معصومه ابتكار از منتقدان دولت‌هاي نهم و دهم جمهوري اسلامي است. وبلاگ شخصي وي در دامنه پرشين بلاگ در ۲۹ مرداد ۸۹ به دليل نظرات و انتقادات وي با دستور مقامات قضايي مسدود شد. ابتكار در همان تاريخ با ايجاد وبلاگ ديگري در سرويس دهنده بلاگ اسپات اعلام كرد براي دفاع از آزادي بيان به نوشتن ادامه خواهد داد.

معصومه ابتكار به عنوان عضو شوراي شهر تهران از ارسال امواجي كه بر سلامتي انسان و سلول‌هاي بدن تأثير مي‌گذارد و مي‌تواند موجب اختلال در سيستم ايمني بدن شود، ابراز نگراني كرد و با اشاره به مصوبه آن شورا در مورد لزوم ساماندهي آنتن‌ها و دكل‌هاي مخابراتي گفت، موضوع پارازيت‌ها از مصوبه شوراي شهر مستثنا نيست. براساس مصوبه شورا كه ابلاغ نيز شده است دكل، سازه ساختماني محسوب مي‌شود و براي ساخت هر دكل بايد از شهرداري پروانه و مجوز گرفته شود.

***معاونت رئيس جمهور و رياست سازمان حفاظت محيط زيست دولت يازدهم

پس از پايان دولت دهم و آغاز كار دولت يازدهم جمهوري اسلامي ايران، حسن روحاني، رئيس جمهور، طي حكمي ابتكار را دوباره به معاونت رئيس جمهور و رياست سازمان حفاظت محيط زيست منصوب كرد.

*** پيشنهاد استفاده از نماد يوزپلنگ ايراني روي پيراهن تيم ملي در جام جهاني فوتبال ۲۰۱۴

شانزدهم آبان ۱۳۹۴ در حالي كه سپ بلاتر به ايران سفر كرده بود، معصومه ابتكار به عنوان رئيس سازمان محيط زيست به بلاتر پيشنهاد كرد كه از نماد يوزپلنگ ايراني روي پيراهن تيم ملي در جام جهاني فوتبال ۲۰۱۴ استفاده شود و اظهار داشت: «هدف ما اين است تا از انقراض يوزپلنگ ايراني جلوگيري كنيم. ضمن اينكه مي‌خواهيم نماد اين يوز ايراني را روي لباس تيم ملي ايران در مسابقات جام جهاني برزيل به كار ببريم و از آن استفاده كنيم.» بلاتر نيز از اين پيشنهاد استقبال كرد و يوزپلنگ ايراني بر لباس تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني فوتبال ۲۰۱۴ نقش بست.

*** لغو سخنراني ابتكار در نماز جمعه

در ۲۶ دي ۱۳۹۴، در حالي كه از سوي ستاد نماز جمعه اعلام شده بود ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، به مناسبت هفته هواي پاك پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران سخنراني خواهد كرد، ساعاتي بعد اين سخنراني لغو شد. در ۲۸ دي ۱۳۹۴ روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست، متن سخنراني معصومه ابتكار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست را ـ كه قرار بود قبل از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران به مناسبت فرارسيدن هفته هواي پاك ايراد شود ـ منتشر كرد.

در بخشي از اين متن آمده بود: «بي‌شك اگر برنامه‌هاي آغاز شده در دولت اصلاحات استمرار مي‌يافت و با مديريت صحيح دولت بعدي همراه مي‌شد، امروز تهران نيز مانند شهرهاي توكيو، مكزيكوسيتي و لندن كه طي ده سال توانستند مشكلات آلودگي هوا را مرتفع سازند، شهري سالم به لحاظ هوا بود.»

ابتكار در دوم بهمن ۱۳۹۴ اعلام كرد: «۴۸ ساعت مانده به سخنراني پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه تهران به من اعلام شد كه برنامه سخنراني لغو شده است. دليل لغو اين سخنراني را هم اعلام نكردند.

*** سانحهٔ رانندگي

معصومه ابتكار در صبح چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳، در مسير رفتن به محل هيأت دولت، بر اثر تصادف خودرو دچار شكستگي كتف و بازوي راست شد و همان شب تحت عمل جراحي قرار گرفت و عمل وي با موفقيت انجام گرفت. [۳۶]


*** مصاحبۀ بي بي سي با ابتكار

در ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ و در حالي كه هيأتي از جانب خبرگزاري بي بي سي براي تهيه گزارشي از توافق هسته اي، به ايران آمده بودند، خبر مصاحبۀ شبكۀ بي بي سي ورلد با معصومه ابتكار، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، همراه با تصويري از اين مصاحبه منتشر شد. اين اولين مصاحبه بي بي سي با يك مقام رسمي جمهوري اسلامي ايران پس از اتفاقات دهمين دورۀ انتخابات رياست جمهوري ايران بود. ابتكار در اين مصاحبه كه با "كيم كاتاس” خبرنگار بي بي سي انجام شد، توافق هسته اي را فصل جديدي از همكاري هاي منطقه اي خوانده و از علاقه جمهوري اسلامي ايران براي توسعه روابط با كشورهاي همسايه منطقه سخن گفته است.

*** عكس مشترك ابتكار و اوباما

در يازدهم آذر ۱۳۹۴ و در حالي كه اجلاس جهاني تغييرات آب و هوايي در پاريس، به پايان رسيده بود، تصويري در شبكه هاي مجازي و سايت هاي خبري منتشر شد كه در آن معصومه ابتكار، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست ايران كه به عنوان نماينده ايران در اين اجلاس حضور داشت، و باراك اوباما در آن در فاصله كمي از هم ايستاده بودند، اين اولين عكس مشترك رئيس جمهور امريكا با يك مقام دولتي عالي رتبۀ ايراني بود كه تا آن زمان گرفته شده بود و انتشار آن بازتاب وسيعي در رسانه هاي داخل و خارج هر دو كشور داشت.

*** كسب عنوان بانوي محيط زيست جهان

بنياد جهاني انرژي (Energy Globe)، معصومه ابتكار را به دليل «تعهد و احساس مسئوليت در قبال حفظ كره زمين» منتخب دريافت جايزه معنوي يك عمر دستاورد اين بنياد معرفي كرد. ولفگانگ نيومن، بنيانگذار اين جايزه، چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۴ (۲۹ ژانويه ۲۰۱۴) در آييني در تهران اين جايزه را به ابتكار تحويل داد. اين جايزه به دليل تعهد، احساس مسئوليت، صراحت لهجه و تلاش‌هاي معصومه ابتكار براي جلب توجه شهروندان و آگاهي بخشي به افكار عمومي در مورد ضرورت حفظ محيط زيست، به او اهدا شد. ابتكار پس از دريافت اين جايزه بانوي محيط زيست جهان لقب گرفت. معصومه ابتكار نخستين بانوي جهان و از معدود شخصيت‌هاي جهاني است كه موفق به دريافت اين جايزه از سوي بنياد جهاني انرژي شده است.

اما عملكرد مديريتي معصومه ابتكار در سازمان محيط زيست با برخي حواشي همراه بود؛ حواشي كه پاي او را به مجلس كشاند. موج انتقادات و نارضايتي‌ها از نحوه مديريت سازمان حفاظت محيط ‌زيست از پارك پرديسان به بهارستان رسيد. پس از تجمع كارمندان سازمان حفاظت محيط ‌زيست در اعتراض به سياست‌زدگي و سوءمديريت معصومه ابتكار كه مقابل ساختمان اصلي اين سازمان با همراهي دوستداران و فعالان حوزه محيط ‌زيست صورت گرفت، وكلاي ملت نيز خواستار رسيدگي به اين موضوع شدند.

يكي از مهم‌ترين انتقادات به عملكرد معصومه ابتكار، دور شدن از مأموريت‌هاي اصلي اين سازمان و پرداختن به امور حاشيه‌اي است، به گونه اي كه رسيدگي به مشكلات دامنه‌دار زيست‌محيطي كشور آن طور كه بايد در اولويت‌هاي اين سازمان قرار ندارد. اين موضوع به عنوان يكي از اصلي‌ترين بندهاي تذكر بهارستان‌نشينان به رئيس‌جمهور درباره شيوه اداره سازمان حفاظت محيط‌ زيست است.

معترضان همچنين به سوء مديريت و اشتغال فاميلي مديران سازمان محيط زيست اعتراض و نسبت به عدم استفاده از كارشناسان مبرز اين سازمان در كنار پارتي بازي مديريتي انتقاد كردند.

*** آلودگي هواي كلانشهرها و راه‌كار‌هاي جالب سازمان محيط زيست

در سال 94 چندين مورد بحران آلودگي در كلانشهرها از جمله شهر تهران تشديد و همين امر سبب شد تا دولت راه‌حل عاجل هميشگي يعني تعطيلي مدارس را به عنوان راهي براي كمتر كردن آسيب‌هاي ناشي از آلودگي هوا به اجرا گذارد.

اقدامات سازمان محيط زيست نيز در اين مدت تأمل برانگيز بود. ابتكار كه در ابتداي مديريتش در دولت يازدهم بنزين‌هاي آلوده را سبب‌ساز آلودگي كلانشهرها توصيف كرد، پس از مدتي از برطرف كردن اين موضوع راه عاجل را اميدواري مردم براي تغييرات جوي آب و هوايي و وزش باران و باد عنوان كرد. وي اين بار به جاي بنزين‌هاي آلوده، علل آلودگي هوا را عدم وزش باد و بارش باران عنوان كرد و برنامه‌هاي كاهش آلودگي هوا را 15 ساله و بلند مدت دانست.

***مردم خوزستان و مشكلات جدي آنها

آمار روزهايي كه امسال مردم خوزستان در شرايط بحراني كيفيت هوا ناشي از وجود ريزگردها و گردوغبار شديد پشت سر گذارده اند، آنقدر زياد شده كه شمارش آن به سختي ممكن است. تعطيلي مدارس، تعطيلي ادارات، قطعي برق، قطعي آب، اختلال در تنفس و ... بخش هايي از مصايبي است كه مردم خوزستان در ساعات گذشته و هفته‌هاي پيشتر تجربه كرده‌اند و اين مشكلات آنها را به ستوه آورده است؛ از طرفي آمارهاي ضدونقيض، ادعاهاي بي‌اساس، فعال شدن كانون هاي داخلي گردوغبار، خشك شدن تالاب ها، پرهيز از عملگرايي و بي‌توجهي به ريزگردهاي خارجي، مردم را آزرده خاطر كرده و آنها نيازمند توجهي ويژه هستند.

كارشناسان بر اين باورند كه رئيس سازمان محيط زيست، توجه چنداني به موضوع ريزگردها نداشته است؛ البته شواهد نشان دهنده پيگيري جدي و تصميمات مهم از سوي رئيس سازمان محيط زيست و اعضاي دولت براي برطرف كردن مشكلات استان هاي مرزي است.

حال بايد ديد كه آيا حسن روحاني دوباره به «معصومه ابتكار» به عنوان معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست اعتماد خواهد كرد و ابتكار مي تواند بر صندلي سبز پرديسان تكيه بزند.

در همين راستا، «تابناك» به دنبال پيروزي حجت الاسلام روحاني در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و گمانه زني ها مبني بر حضور و عدم حضور برخي از دولتمردان يازدهم در كابينه دوازدهم بر آن شد تا با بررسي شاخص ها و معيارهايي از جمله «نزديكي و دوري به رئيس جمهور، محبوبيت در افكار عمومي يا عدم محبوبيت، اجماع در بين گروه هاي سياسي و مجلس و ارتباط با نهادهاي غيردولتي، سن و سال قابل قبول براي كارهاي اجرايي، دستاورد درخشان قابل اتكا در دولت يازدهم، تعامل مطلوب با رسانه هاي گروهي و قدرت اقناع افكار عمومي، ميزان همسويي با برنامه هاي دولت دوازدهم، تجربيات و سوابق مرتبط با حوزه تخصصي و نحوه ورود به كابينه، ميزان استقلال رأي وزير نسبت به لابي هاي قدرتمند تحميل تخصصي نيرو (عزل و نصب ها)، كارآمدي يا ناكارآمدي، حاشيه ها و دردسرهاي وزير براي دولت كه توسط برخي تحليلگران و كارشناسان عرصه سياسي و مديريتي ارائه شده بود، وضعيت حضور معصومه ابتكار را در دولت آينده ارزيابي كند

http://tabnak.ir/

*

**

*

**

/

/

/

/

/

/

بهترين پنل اس ام اس بهترين نوع پنل اس ام اس برترين پنل اس ام اس ويژگي بهترين پنل اس ام اس دكمه فراخوان دكمه فراخوان بنر button call to action دكمه فراخوان چيست انواع تبليغات انواع تبليغات در ايران انواع روش هاي تبليغات روش هاي تبليغات اينرتنتي سامانه پيامك ارسال پيامك سامانه ارسال پيامك پنل اس ام اس تبليغات بنري رايگان تبليغات رايگان در سايت هاي پربازديد روش تبليغات بنري رايگان كارت ويزيت لايه باز بيمه پاسارگاد كارت ويزيت بيمه پاسارگاد دانلود طرح لايه باز بيمه پاسارگاد نقشه ايران دانلود نقشه ايران طرح لايه باز نقشه ايران طرح لايه باز نقشه ايران به تفكيك استاني نقشه ايران psd


نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 41
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 249
  • بازدید ماه : 521
  • بازدید سال : 1421
  • بازدید کلی : 17258
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی