loading...

خبر سلامت

environment

بازدید : 254
11 زمان : 1399:2

سيدحسن هاشمي وزير بهداشت

وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي گفت: روساي دانشگاه هايي كه منتقدين اصلي ما بودند را به عنوان معاونين وزارتخانه منصوب كرده ايم.به گزارش خبرنگار مهر،حسن قاضي زاده هاشمي امروز با اشاره به روند تغييرات دانشگاه ها گفت: يك زماني دانشگاه هاي نسل اول تنها براي مدرك دادن ايجاد شده بودند بعد از آن دانشگاه هاي نسل دوم توليد مقاله مي كردند، كاري كه امروز ما مي كنيم و نشان مي دهد ۵۰ سال عقب هستيم. الان سعي ما بر اين است كه به دانشگاه هاي نسل سوم برسيم در حالي كه در دنيا دانشگاه هاي نسل چهارم هدف هستند.


وي تاكيد كرد: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهي است كه در خدمت رفاه اجتماعي است. دانشگاهي كه به درد مردم نخورد و نتواند ثروت آفريني كند و يا ثروت آفريني آن باعث تهديد رفاه اجتماعي باشد فايده اي ندارد.
هاشمي افزود: ما مسئوليت داريم افرادي را تربيت كنيم كه به درد مردم و كشور بخورند و هم بتوانيم استعدادهاي آنها را رشد دهيم.
وزير بهداشت با تاكيد بر لزوم توجه معاونان آموزشي به حوزه آموزش به طور ويژه اظهار داشت: امكان ندارد كسي هم مطب داشته باشد، هم در رشته خود سرآمد باشد، هم مقالات زيادي داشته باشد هم افراد از او راضي باشند و هم بتواند معاون و وزير خوبي باشد. چند كار را نمي توان با هم انجام داد و براي هر كار بايد به طور صحيح اولويت ها را انتخاب كرد.
وي با اشاره به توسعه صحيح و هدفمند آموزش در دانشگاه هاي علوم پزشكي گفت: براي توسعه نبايد به يك نگاه محدود بود اين موضوع كه مي گويند ما پزشك و متخصص زياد داريم صحيح نيست. ما كمبودهاي زيادي داريم زيرا عرضه و تقاضا بسيار بالاست. اگر ما فشار مضاعفي را به برخي متخصصان وارد مي كنيم به اين دليل است كه كمبودها را جبران كنيم. اين مسير بايد تغيير كند و وظايف حاكميتي خود را به ويژه در رشته هايي كه در آن كمبود داريم اعمال كنيم.
بازنگري دوره هاي فوق تخصصي و فلوشيپ
وي افزود: دوره هاي فوق تخصصي و فلوشيپ بايد بازنگري شوند. اكنون ما متخصص را گران تربيت مي كنيم. در برخي از مناطق و شهرهاي مرزي حتي به پزشكي عمومي هم راضي نيستند. ما چرا نبايد بتوانيم دوره هاي فوق تخصصي و تخصصي را با هم ادغام كنيم تا از توانايي نيروي انساني بهتر استفاده كنيم. هر آنچه گران تر تربيت كنيم خدمات گرانتري هم مجبوريم بدهيم.
وزير بهداشت يادآور شد: دانشگاه ها بايد گسترش پيدا كنند اما توسعه صحيح بايد انجام شود، نظام رتبه بندي بايد تغيير كند، دانشگاه ها را در مسير رقابت ايجاد دانشكده هايي كه جز هزينه براي كشور ندارد، نيندازيم. شوراي گسترش در رشته هايي كه كمبود داريم به صورت ويژه عمل كند.
هاشمي با اشاره به اينكه نظام آموزشي بايد هم پاي نظام خدمات و درمان پيش برود گفت: ما ۲۴ هزار تخت بيمارستاني ايجاد كرديم آيا آموزش پا به پاي ما آمده است با وجود اينكه۳۰ درصد ظرفيت اضافه شد اما بايد ۴۰ هزار تخت ديگر اضافه شود بنابراين لازم است دانشگاه ها به توسعه به چشم ديگري نگاه كنند.
بايد بيمارستانهاي آموزشي را از درماني جدا كنيم
وي تاكيد كرد: اگر بخواهيم مراكز آموزشي مدرن داشته باشيم بايد بيمارستان هاي آموزشي را از بيمارستان هاي درماني جدا كنيم ولو اينكه در هر دانشگاه تنها دو بيمارستان آموزشي داشته باشيم اين بيمارستان ها مي توانند تعرفه متفاوتي از دولتي و خصوصي داشته باشند. در حال حاضر تبريز، شيراز، ايران و مركز قلب شهيد رجايي در حال شروع اين فرايند هستند.
هاشمي ادامه داد: گسترش و توسعه رشته ها را نبايد دست كم گرفت، در گذشته افراد تنگ نظري بودند كه اجازه توسعه درست را در رشته ها نمي دادند و محدوديت ايجاد كرده بودند اما بايد بدانيم كه خودگرداني و درآمدزايي در دانشگاه ها با توسعه صحيح رشته ها رخ مي دهد.
وي با تاكيد بر اينكه درآمدزايي نبايد آموزش، اخلاق و منافع ملي را قرباني كند، با انتقاد از وضعيت اتوبوس هاي شهر تهران گفت: شما سوار اتوبوس هايي كه از فرق سر تا زير لاستيك پوشيده از تبليغ هستند، نشده ايد، در اينها انسان سوار مي شود تا به مديران انتقاد مي شود مي گويند بودجه نداريم و بايد از تبليغات درآمدزايي كنيم در حالي كه پول نمي تواند غذاي روح انسان را تامين كند. غذاي روح انسان، عشق، اميد، دين و مرام است و اينها را نمي شود پولي كرد.
منتقدين را معاون وزارتخانه كرديم
وي با اشاره به تغييرات مديريتي در وزارت بهداشت گفت: ۵۰ درصد معاونين و ۸۰ درصد روساي دانشگاه ها جديد منصوب شده اند و ما روساي دانشگاه هايي كه منتقدين اصلي ما بودند را به عنوان معاونين وزارتخانه منصوب كرده ايم.
كارشناسان آموزش فرقي با روبات ندارند
وي افزود: يكي از گرفتاري هاي ما در آموزش اين است كه كارشناسان فرقي با كامپيوتر و روبات ندارند و تنها به بخشنامه و آيين نامه اكتفا مي كنند در حالي كه بايد از همه مسيرها براي حل مشكلات مردم استفاده كنند.
هاشمي به معاونين آموزشي توصيه كرد دانشجو را به معاونت دانشجويي نسپارند و افزود: معاونت دانشجويي رفاهي و فرهنگي و برگزاري جشنواره است آموزش نبايد از دانشجو فاصله بگيرد زيرا كار اصلي دانشجو بر عهده معاونت آموزشي است. ارزش بودن ما در اين پست ها اين است كه زماني را در كنار دانشجويان همراه آنها صرف كنيم. دانشجويان در معرض آسيب هاي زيادي هستند و بايد همراهي شما را در كنار خود داشته باشند.
وي با ابراز تاسف از برخي دروس معارف يادآور شد: اگر روزي استاد معارف بودم كتاب هاي شهيد مطهري را تدريس مي كردم اكنون كه دشمنان ما را تلاش مي كنند حكام مزدور جنگ شيعه و سني و عرب و عجم راه بيندازند بايد بتوانيم نسل جديد را با واقعيت مسائل آشنا كنيم.
وزير بهداشت با تاكيد بر اين موضوع كه از سازمان برنامه و بودجه مي خواهيم كه تبعيضي بين وزارت بهداشت و وزارت علوم در حوزه آموزش نباشد گفت: اين تبعيض نبايد در ميزان سرانه اي كه اختصاص داده مي شود، كه در گذشته رخ داده است دوباره اتفاق بيفتد.

https://www.mehrnews.com/

-

-

-

-

-

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 96
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 41
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 346
  • بازدید ماه : 618
  • بازدید سال : 1518
  • بازدید کلی : 17355
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی