loading...

خبر سلامت

environment

بازدید : 261
11 زمان : 1399:2

وزیر بهداشت

وزير بهداشت، گفت: يك سري اشكالات به نظام سلامت ما وارد است كه تا اراده قوي در دولت و مجلس و...، وجود نداشته باشد، حل نمي شود.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وبدا، دكتر سيدحسن هاشمي در گفتگويي به مهم ترين رويدادهاي حوزه سلامت در سال ۹۶ پرداخت.


- سال ۹۶ چگونه گذشت؟
سال ۹۶ هم مانند بقيه سال‎ها تمام شد و آنچه باعث خوشحالي و مسرت من است اينكه با همه خوبي ها و بدي هايش، ما اجازه نداديم در خدمت رساني كادر درمان اعم از پزشكان و پرستاران و مديران ستادي وزارت بهداشت خللي وارد شود؛ اما از اينكه به دلايل مختلف نتوانستيم باعث خشنودي همكاران خود در حوزه دارو، بخش تجهيزات پزشكي و مطالبات عقب افتاده كادر درمان كه از دل و جان براي مردم زحمت كشيده و مي كشند، باشيم خيلي متاسفم.
- كدام حادثه براي وزير بهداشت بيش از ديگر حوادث تلخ و آزار دهنده بود؟
درست است كه در سال ۹۶ ما حوادث تلخي مانند ريزش معدن يورت، زلزله سرپل ذهاب، حادثه كشتي سانچي و سقوط هواپيماي آسمان را داشتيم و طي اين وقايع تلخ و جانگداز، عده زيادي از هموطنان مان جان شيرين خود را از دست دادند، اما حادثه اي كه براي من دردناك تر و تلخ تربود، اتفاقاتي بود كه قبل و بعد از انتخابات رياست جمهوري رخ داد. وقايعي كه از ماه هاي پاياني سال قبل آغاز شد و اوج آن را دو سه ماه منتهي به انتخابات شاهد بوديم. مسائلي كه از حقوق هاي نجومي شروع شد، بعد هم در جريان انتخابات و مناظره ها و حواشي آن، دل دلسوزان انقلاب و ميهن را به درد آورد.
در حالي كه هم در داخل و هم در خارج كشور تلاش مي شود مردم را از بهبود اوضاع نااميد كنند، ما نبايد خودمان هم به تكميل پازل دشمنان كمك كنيم. بايد در كنار نقايصي كه شجاعانه اعلام مي شود، خوبي ها را هم منعكس كنيم و در كنار كاستي‎ها، نيمه پر ليوان را هم ببينيم. اين روش نقد منصافه است.
- شما بر اين باوريد ما با اين رفتارها از آرمان هاي انقلاب فاصله گرفته ايم؟
بله، تعارف كه نداريم. ما با آنچه مدعي بوديم و هستيم كه همانا اسلام است، خيلي فاصله داريم. ما از ارزش هاي ديني بيش از آنچه به دست آورده ايم، هزينه كرده ايم، و اين اصلا شايسته نيست.
- آيا اقدامات انجام شده، به انتظارات مردم در دهه چهارم انقلاب پاسخ مي دهد؟
خوب هيچ نظامي نيست كه مدعي شود همه آنچه را مي خواسته انجام دهد، به مرحله اجرا درآورده است. آنچه من بر آن تاكيد دارم اين است كه اولا باور كنيم هيچ كس جز خدا و سپس غير از خودمان به ما كمك نخواهد كرد. بويژه از خارج مرزها؛ آنها اگر براي ما شر نخواهند، قطعا خير ما را نمي خواهند. خوشبختانه مردم ايران از اين بابت هوشيارند و باور دارند بايد هم انتطاراتشان را كاهش دهند و هم مطالباتي در راستاي منافع خود داشته باشند كه به اصلاح بيشتر امور منجر شود و توفيق بيشتر در جهت پيشرفت كشور و معيشت خود داشته باشند. به اين منظور بايد هر اقدام مثبتي فارغ از اينكه كدام دولت و مجلس در راس كار است، به عنوان گام مثبت ديده شود. الان اما همه مي خواهند مطالبه گر باشند و در عين حال وظيفه خود را متوجه ديگري كنند. اين روش خوبي نيست در حالي كه طي چهل سال گذشته كارهاي زيادي انجام شده است.
خب ما قبل از انقلاب را هم ديده ايم، جوانان ما آن دوران را نديده اند و فكر مي كنند آن زمان چه خبر بوده است. ما روستاها و جاده ها و حاشيه شهرها و نبود امكانات و فقر مردم را ديده ايم و از نزديك مشكلات را لمس كرده ايم. بالاخره آن موقع كه ما دانشجو بوديم و حتي سال هاي بعد از انقلاب در روستاها خبري از آب و برق و تلفن نبود. نمي خواهم بگويم اگر جمهوري اسلامي نيامده بود، نظام پهلوي مي گذاشت اوضاع به همان شكل بماند، ولي آنها مي توانستند و انجام ندادند، چون اراده اي براي رفع محروميت ها وجود نداشت. بعد از انقلاب اما كارهاي مهمي انجام شد كه كم هم نيست، خب اينها را به زبان بياوريم و شاكر باشيم و البته به حداقل ها هم بسنده نكنيم. بگوييم اين كارها انجام شده ولي اين كارها هم مانده، اينكه مي گويم درهمه حوزه ها اعم از سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي صادق است. باور دارم معناي انصاف همين است، نه اينكه كارهاي انجام شده را ناديده بگيريم ومدام از كمبودها سخن بگوييم.
-درباره طرح تحول سلامت به عنوان طراح آن توضيح دهيد؟
من طرح را پيشنهاد دادم و اگر اراده دولت نبود و چنانچه دكتر لاريجاني و مجلس حمايت نمي كردند، اين طرح به انجام نمي رسيد. البته بعدا اين طرح به مطالبه عمومي تبديل شد و مقام معظم رهبري، ائمه جمعه، برخي گروه هاي سياسي و به ويژه رسانه ها هم پشتيباني كردند و تا اينجا همه كمك حال ما بوده اند و من از همه سپاسگزارم.
- برخي منتقدان به اجراي طرح تحول سلامت ايرادهايي دارند.
درباره طرح تحول سلامت و ايرادهاي آن كلي گويي مي شود؛ خب به هر طرحي مي شود اشكالاتي گرفت؛ ولي چه در طراحي و چه در اجرا بايد اشكالات را دقيق بيان كرد. در طرح تحول سلامت هم مانند هر طرح بزرگ ديگري مي تواند اشكالاتي وجود داشته باشد، ترديدي در اين نيست. به هر حال كساني هم كه اين طرح را پيشنهاد دادند، انسان هستند و مانند همه انسان ها دانش و تجربه شان محدود است، بويژه اينكه در اجرا هم ممكن است اشكالاتي وجود داشته باشد. خوب است اينها را با جزئيات بگوييم و راه حل را نيز پيشنهاد بدهيم. دوستان عزيز منتقد هم از اينكه گوش شنوايي هست، ترديد نكنند.
يك سري اشكالات به نظام سلامت ما وارد است كه تا اراده اي قوي در دولت و مجلس و نظام پزشكي و نظام پرستاري و بقيه گروه ها و انجمن هاي علمي وجود نداشته باشد، حل نمي شود و سامان نمي يابد و خارج از اراده وزارت بهداشت است. از جمله اينها مي توان به نظام پرداخت‎ها اشاره كرد كه خيلي مهم است، توليت حوزه سلامت نيز بايد با وزارت بهداشت باشد كه اينك چند پارچه است، موضوع الكترونيكي شدن خدمات هم اراده اي فراتر از وزارت بهداشت مي طلبد، احترام وتشويق بخش خصوصي و اولويت بهداشت بر درمان هم واقعا اراده ملي مي خواهد و به وزارت بهداشت

https://www.mehrnews.com/news/4256443/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 35
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 243
  • بازدید ماه : 515
  • بازدید سال : 1415
  • بازدید کلی : 17252
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی